knasmamman

Direktlänk till inlägg 3 oktober 2012

mat problem. problem mat

Av knasmamman - 3 oktober 2012 20:22

Vi börjar komma i hopplöst läge snart med lillknas mat ovilja. Han är nere på ett bmi på 13.01 och orkar inget alls. Det han äter är kakor och oboy (utan socker) med gammeldags mjölk. Får i honom lite lite mat varje dag, idag var det en halv mini taco med 2 msk färs. :-/ . I skolan är det samma problem, han äter bara några kakor och det är för att han ska få i sig något alls. Han har önskekost men det hjälper inte. Vi har provat det mesta, han får äta det han vill, vi bråkar inte om maten, skapar en trygg miljö men det hjälper inte! Från början var det nog ena medicinen som ställde till det och sen kontroll. I en värld där man inte har kontroll får man skapa sig en egen. Vilket han har gjort. Det som har hänt nu är att han har tappat kontrollen helt, han är väldigt sällan törstig eller känner hunger alls och när han gör det, så blir han mätt på ytterst lite mat! Jag är rädd att han har utvecklat ätstörningar, vilket är ändå ett stort problem för barn med aspberger. Så nu ska jag försöka hitta näring eller protein pulver med choklad smak som jag kan blanda med oboyen för att få i honom extra näring. Att ta bort eller minska medicinen känns tyvärr inte som en lösning, då kommer han att fungera ännu sämre i skolan. :-( min lilla knas unge <3<3

 
 
Cecilia

Cecilia

5 oktober 2012 09:03

Jag lider med dig, vet själv hur svårt det är att få vardagen att fungera och att försöka få i min Liam mat. Nu är han inne i en period då han äter någorlunda okej iallafall. Håller alla tummar för att det snart blir en vändning för er. Massor av kramar från mig till er :)

http://skruttmamman.blogspot.com

knasmamman

5 oktober 2012 13:57

vad skönt att det fungerar för er just nu! ja hoppas att det vänder snart här med.
kram på dig!!

 
LiLo

LiLo

5 oktober 2012 11:19

Men...
Stackars liten!

Men det måste vill finnas sånt pulver som läkare kan skriva ut?
Milkshake eller smoothie? Är det inget som funkar, i dem går det ju lättare att smussla in nyttigheter, kanske?

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

knasmamman

5 oktober 2012 13:56

just nu så fungerar det rätt bra med gammeldagsmjölk och oboy. har presenterar milkshake men han är livrädd för att testa nya saker, och sin känslighet för konsistens, smak och lukt.
men idag så vill han ha pizza så vi får se hur mycket som slinker ner

 
Ingen bild

Marielle

7 oktober 2012 14:13

Prova köp Resource Energy pulver, gjort på majsstärkelse och smakar ingen. Det ger endast kolhydrater men går att änvända både i vatten ( är grumligt när man blandar i med klarnar när det har löst sig). Mjölk ger ändå bra näring. Finns även MiniMax chokad båda kan man få utskrivet på livsmedelsanvisning från barnläkare. Lycka till.

knasmamman

7 oktober 2012 20:36

Tack för tips! Vi provar :-)

 
Ingen bild

Elva Ahlbin

18 oktober 2012 16:40

Resource finns även i plastflaskor med färdigblandad dryck som smakar choklad. Kanske kan vara något att testa. Jag vet ju inte om han alls är mottaglig för det men min spinkiga 4-åring gillar dem.

knasmamman

20 oktober 2012 21:00

Tack för tips! Tyvärr så är han så extremt smak och lukt känslig men ska
Höra med habiliteringen om smak prov

 
Ingen bild

Elva

23 oktober 2012 11:31

Hoppas du hittar en lösning.

Vi jobbar hårt med belöningssystem här hemma.
Min son får välja ut en sak i leksaksaffären som han verkligen vill ha. Sedan bestämmer jag hur många stjärnor den är värd. För varje bra sak han gör (smakar något, äter upp maten, byter kläder osv) får han en klistermärkesstjärna som han sätter på ett papper med stjärnstenciler.
När pappret är fullt så får han leksaken. Har visat sig vara väldigt effektivt än så länge. Men vissa saker skulle han ju såklart ALDRIG äta eller göra ändå.

knasmamman

23 oktober 2012 20:38

Vi har en låda med lite saker i som han får välja ibland. Jag tror precis som du att belöningen är en bra morot. Den är synlig och barnen blir glada för dom!:-) tack för att du delade av dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av knasmamman - 8 april 2013 22:35

jag har bestämt att inte blogga mer nu, klarar inte av helt enkelt att bli bedömt, granskad, pratat om. Vi gör inga framsteg, finns inget positiv att berätta. Vi står och stampar i exakt samma spår som förra veckan och veckan innan det. MItt liv är...

Av knasmamman - 7 mars 2013 18:39


på riktigt för lillknas, jag kämpar varje dag för att göra hans liv så enkelt och bra som möjligt! Med rutiner, bilder, scheman, mat som han äter så han kanske kan gå upp lite, möten och  någonstans även försöka vara en fungerande människa. Men nu må...

Av knasmamman - 27 februari 2013 20:25

det finns inte mcyket att säga om något, har inte ord som inte låter som innan. Lika trött, sliten och less som igår och dagen  och många dagar innan det.  Vi kommer inte framåt alls. utan står kvar och trampar luft.  Hade hoppats på att vara ledig e...

Av knasmamman - 26 januari 2013 19:55

är det mest hela tiden, jag har slut på ord. Ord och tankar som orkar hålla mig uppe ett tag till.  Jag trodde inte att jag skulle nå botten igen, inte så här hårt, brutalt, elakt. Jag vill inte lära mig något av det här, VILL INTE! Det enda jag k...

Av knasmamman - 21 januari 2013 23:13

det gjorde Lillknas i dag när vi åt. Han har svårt att skära sin mat och brukar få hjälp med detta. Jag skar för stora bitar av köttet men tänkte att det ser han ju och tuggar mer noggrant. DET gjorde han inte! Han sväljer en stor bit och sätter den ...

Presentation


En mamma med en stor familj och i den en kille på 11 år med Asperger, ADHD och lite annat smått och gott.

Hur vi får livet att fungera i det vanliga livet och i diagnoslandet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards