knasmamman

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2012

hjälpmedel

Av knasmamman - 25 oktober 2012 15:52

är äntligen på gång! Har varit i dag på habiliteringen och pratat hjälpmedel och vad lillknas kan behöva för att få en lättare vardag.  Vi kommer att få en time stock, ett kedje täcke, bild licens så att vi kan fixa med våra egna bilder utan att behöva be dom på hab om hjälp hela tiden.   


Fick lite andra färdiga bilder som klädbyte schema, vilka dagar som kläder ska bytas, sånt som kanske är självklart för många andra men inte för lillknas.

Var och hämtade ut hans beställda mediciner höll på att ramla av stolen när jag skulle betala. Hade glömt bort att det var dags för att förnya högkostnads summan(??) . Och då blir jag så tacksam att vi bor i Sverige och inte behöver betala hela summan för hans medicner utan endast det årliga på 2200 kr. Kan ge en ledtråd att en kartong med strattera kostar över 800 kr om jag skulle betala fullt pris, och han behöver 6 såna kartonger av den sorten varje månad, plus dom andra 2 sorterna.


Det var brandlarm på skolan och brandkåren kom, det var någon (inte jag denna gången!   ) som hade poppat pocorn och bränt dom. Lillknas var snabbt ute och tyckte att det var lite läskigt men hans assisten var ju med och var lugn och cool som alltid, så det vände snabbt. Dom fick prata lite med brandkåren också som kunde lugna och säga att det inte var någon brand. Urladdningen kom när jag hämtade med en massa ljud och rörelser, men duktig kille som fixade det! Han var jätte stolt och sa "jag var inte rädd alls, fattade ju att det inte brann på riktigt, såg ju inget!" hmmm   

Snar helg och änligen kommer storebror hem! så efterlängtad av både lillknas och av oss andra, tufft när barnen börjar bli stora och har egna liv med jobb och skola. Men i helgen får vi krama på honom i alla fall!


Nästa vecka så är det ju höstlov och vi har tid på fritis några timmar varje dag, dels för att jag har skola och dels för att det är bra med rutiner på honom. Men han vill inte! tycker att det är grymt orättvist att han måste vara där när inte någon av dom andra behöver det. Jag vill ju inte att det ska vara negativt att gå dig när det verkligen behövs, som när jag jobbar, så vete attan hur jag ska göra.


Men nu dags för kvällsfix och annat skoj   

Fridens lijor!

 
 
Li Lo

Li Lo

26 oktober 2012 09:05

Det låter jättebra att du får de där grejorna nu!

Allt som kan underlätta er vardag måste vara välkommet, det förstår jag.

Kramkram

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av knasmamman - 8 april 2013 22:35

jag har bestämt att inte blogga mer nu, klarar inte av helt enkelt att bli bedömt, granskad, pratat om. Vi gör inga framsteg, finns inget positiv att berätta. Vi står och stampar i exakt samma spår som förra veckan och veckan innan det. MItt liv är...

Av knasmamman - 7 mars 2013 18:39


på riktigt för lillknas, jag kämpar varje dag för att göra hans liv så enkelt och bra som möjligt! Med rutiner, bilder, scheman, mat som han äter så han kanske kan gå upp lite, möten och  någonstans även försöka vara en fungerande människa. Men nu må...

Av knasmamman - 27 februari 2013 20:25

det finns inte mcyket att säga om något, har inte ord som inte låter som innan. Lika trött, sliten och less som igår och dagen  och många dagar innan det.  Vi kommer inte framåt alls. utan står kvar och trampar luft.  Hade hoppats på att vara ledig e...

Av knasmamman - 26 januari 2013 19:55

är det mest hela tiden, jag har slut på ord. Ord och tankar som orkar hålla mig uppe ett tag till.  Jag trodde inte att jag skulle nå botten igen, inte så här hårt, brutalt, elakt. Jag vill inte lära mig något av det här, VILL INTE! Det enda jag k...

Av knasmamman - 21 januari 2013 23:13

det gjorde Lillknas i dag när vi åt. Han har svårt att skära sin mat och brukar få hjälp med detta. Jag skar för stora bitar av köttet men tänkte att det ser han ju och tuggar mer noggrant. DET gjorde han inte! Han sväljer en stor bit och sätter den ...

Presentation


En mamma med en stor familj och i den en kille på 11 år med Asperger, ADHD och lite annat smått och gott.

Hur vi får livet att fungera i det vanliga livet och i diagnoslandet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards