knasmamman

Direktlänk till inlägg 21 april 2012

låsningar

Av knasmamman - 21 april 2012 23:32

jag funderar rätt mycket på det här med "låsningar", fixeringar. Ni som har barn i diagnos landet, har era småknasar också det?

Min lillknas är så fascinerad av knivar, tändare, ficklampor. Han kan även låsa sig när det gäller olyckor på andra, om någon skulle bli skadad( så kommer det nästan på en gång frågor om den måste till sjukhus, kommer den att dö nu osv)

Om vi träffar någon så är ålder väldigt viktigt för honom. och då även följd frågorna, kommer den att dö snart, hur gammal är h*n. Det känns som att ibland så tar det över och styr hans tankar väldigt mycket, Dörren måste låsas och kollas flera gånger, genom att dra ner handtaget. Och maten ska vi inte prata om, är den inte upplagd som det ska vara så kan det sluta med att han inte äter alls. Och i han måste veta vad som ska serveras både hemma och i skolan.( ifs inte ett problem eftersom vi har matsedel men ändå).

Hur fungerar det hos er med maten?

Hans special intressen är dataspel både på xboxen och på mobilen. lego är kul men framför allt spela!

Vad har era barn för intressen?

 

Nattens små funderingar! 

 

 
 
Krångelmaja

Krångelmaja

22 april 2012 14:04

Min idag vuxna dotter med Asperger-diagnos ringer mig så fort hon hör en ambulans för att kolla så att det inte var jag... Det där med maten känner jag igen både från mig själv och dottern. Lättast brukar vara om man själv får lägga upp så att man får allt som man själv vill ha det.

Tänka på natten är inte bra (har jag lärt mig...). Då ska man sova ;)

http://krangelmaja.bloggplatsen.se

knasmamman

22 april 2012 22:44

Ja han får själv bestämma hur maten ska ligga så blir det enklast.
Jag är natt arbetare så blir ofta mycket tankar på natten, men sova är bra det!:)
// T

 
 Cecilia

Cecilia

22 april 2012 19:41

Hej. Min son måste ha samma rutiner vid varje måltid. Han får absolut inte ha något annat glas än sitt eget, sina egna bestick och maten måste var upplagd på ett visst sätt, ej blandat.
Hans specialintresse är starwars, han andas starwars just nu, Finns inget annat, allt gör han om till just detta.
Ha det så bra! //C

http://skruttmamman.blogspot.com

knasmamman

22 april 2012 22:42

skönt att höra hur andra har det. Ibland känns det rätt ensamt!
Ha det gott!// T

 
Linda

Linda

23 april 2012 19:31

Min son är under utredning så jag vet inte om han får någon diagnos eller vilken/vilka i så fall. Men han är jättekinkig med maten. Måste ha rätt sked, rätt tallrik. Kan bli galen om joghurt hamnar på kanten osv. Middagsmat äter han jättedåligt, men fyller på med gröt och joghurt senare på kvällen. Jag har läst mycket och jag tycker det är vanligt det du beskriver med låsningar, så du är säkert i gott sällskap :) Min son spelar mest datorspel och just nu är han inne i en period av Mindcraft. Då är det bara det som gäller. Perioden innan dess var det AQ på datorn och innan dess skulle det i flera veckor under vintern bara spelas beyblade. En riktig periodare då bara det ena gäller - som Cecilia skriver - andas den saken :).

http://levarlden.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av knasmamman - 8 april 2013 22:35

jag har bestämt att inte blogga mer nu, klarar inte av helt enkelt att bli bedömt, granskad, pratat om. Vi gör inga framsteg, finns inget positiv att berätta. Vi står och stampar i exakt samma spår som förra veckan och veckan innan det. MItt liv är...

Av knasmamman - 7 mars 2013 18:39


på riktigt för lillknas, jag kämpar varje dag för att göra hans liv så enkelt och bra som möjligt! Med rutiner, bilder, scheman, mat som han äter så han kanske kan gå upp lite, möten och  någonstans även försöka vara en fungerande människa. Men nu må...

Av knasmamman - 27 februari 2013 20:25

det finns inte mcyket att säga om något, har inte ord som inte låter som innan. Lika trött, sliten och less som igår och dagen  och många dagar innan det.  Vi kommer inte framåt alls. utan står kvar och trampar luft.  Hade hoppats på att vara ledig e...

Av knasmamman - 26 januari 2013 19:55

är det mest hela tiden, jag har slut på ord. Ord och tankar som orkar hålla mig uppe ett tag till.  Jag trodde inte att jag skulle nå botten igen, inte så här hårt, brutalt, elakt. Jag vill inte lära mig något av det här, VILL INTE! Det enda jag k...

Av knasmamman - 21 januari 2013 23:13

det gjorde Lillknas i dag när vi åt. Han har svårt att skära sin mat och brukar få hjälp med detta. Jag skar för stora bitar av köttet men tänkte att det ser han ju och tuggar mer noggrant. DET gjorde han inte! Han sväljer en stor bit och sätter den ...

Presentation


En mamma med en stor familj och i den en kille på 11 år med Asperger, ADHD och lite annat smått och gott.

Hur vi får livet att fungera i det vanliga livet och i diagnoslandet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards