knasmamman

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2012

Ett steg i taget

Av knasmamman - 23 augusti 2012 21:35

tar vi framåt, små, små myrsteg.  Skolan började i går och vi har påbörjat inskolningen för lillknas. Han muttrar och puttrar öve rhur tråkigt allt är men tror att det är nog ganska ok ändå. Han och O2 (assistenten) har börjar hitta varandra bra, idag så pratades det på friskt, blandat med ljud och lite fula ord, men han tar det med ro( är ju stress grej för lillknas). O2 visade burkar som dom hade köpt då att lillknas mat inte skulle bli blandad vid lunch.

och andra saker som kan underlätta skoltiden. Måste åter igen säga vilken personal som finns på hans skola, som verkligen gör allt så att det ska bli så bra som möjligt. Och jag vet att det kommer dagar där det inte går bra men vill se det positiva  .

Det räcker med allt annat mindre bra som händer just nu. Jag kommer aldrig att förstå mig på människor som väljer att stoppa huvudet i sanden och vägra se sanningen som den är. Så jag tar det en gång till sakta och noga!


Lillknas är en underbar pojke som har Asperger, ADHD, ångest och oro och så talsvårigheter. Hans mentala ålder pendlar mellan 6-9 år ungetfär. Han kan inte klara av krav som han inte förstår, han har inte förmågan att läsa av människor alls. Man är glad eller ledsen annat finns inte. Han kan inte åka själv någonstans, framför allt inte tåg!!  Han är fylld med emapati som han själv inte förstår. Han reagerar på stress genom att låta, svära och gömma sig. Han är inte kräsen för att han tycker att det är kul och att han får skylla sig själv när han inte äter! Hans diagnos gör det tillsammans med hans mediciner, så vill han ha tacos på morgonen så får han det, han äter!      Det folk ser är en kille som "håller" ihop och som helst vill vara själv för hans behov är inte samma som andra. När han känner sig trygg så bubblar han i ett och har en miljon tusen frågor.

Men framför allt så är han min lillknas min son som jag älskar precis lika mycket som jag älskar mina andra barn och jag kommer ALDRIG någonsin ge upp eller sluta kämpa för att det ska gå bra för honom.       

 
 
LiLo

LiLo

24 augusti 2012 08:32

Det låter lovande med assistenten, va skönt!

Att låta det som fungerar vara det man gör är klokt.
När K bodde på behandlingskollektivet hade de en klokskap de jobbade efter:
Om något inte fungerar, gör något annat.
Om något fungerar, gör mer av det.

Så, du gör det rätta tycker jag, även om du självklart har all rätt i världen att "klanta till" dej ibland du också :)

Kramkram

http://www.kucke-li-lo.bloggplatsen.se

knasmamman

24 augusti 2012 08:45

kloka ord som alltid!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av knasmamman - 8 april 2013 22:35

jag har bestämt att inte blogga mer nu, klarar inte av helt enkelt att bli bedömt, granskad, pratat om. Vi gör inga framsteg, finns inget positiv att berätta. Vi står och stampar i exakt samma spår som förra veckan och veckan innan det. MItt liv är...

Av knasmamman - 7 mars 2013 18:39


på riktigt för lillknas, jag kämpar varje dag för att göra hans liv så enkelt och bra som möjligt! Med rutiner, bilder, scheman, mat som han äter så han kanske kan gå upp lite, möten och  någonstans även försöka vara en fungerande människa. Men nu må...

Av knasmamman - 27 februari 2013 20:25

det finns inte mcyket att säga om något, har inte ord som inte låter som innan. Lika trött, sliten och less som igår och dagen  och många dagar innan det.  Vi kommer inte framåt alls. utan står kvar och trampar luft.  Hade hoppats på att vara ledig e...

Av knasmamman - 26 januari 2013 19:55

är det mest hela tiden, jag har slut på ord. Ord och tankar som orkar hålla mig uppe ett tag till.  Jag trodde inte att jag skulle nå botten igen, inte så här hårt, brutalt, elakt. Jag vill inte lära mig något av det här, VILL INTE! Det enda jag k...

Av knasmamman - 21 januari 2013 23:13

det gjorde Lillknas i dag när vi åt. Han har svårt att skära sin mat och brukar få hjälp med detta. Jag skar för stora bitar av köttet men tänkte att det ser han ju och tuggar mer noggrant. DET gjorde han inte! Han sväljer en stor bit och sätter den ...

Presentation


En mamma med en stor familj och i den en kille på 11 år med Asperger, ADHD och lite annat smått och gott.

Hur vi får livet att fungera i det vanliga livet och i diagnoslandet.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards